21
Oct
07

BERKELANA DI BUMI DIPONEGORO

Berbekalkan gitar kapok dan suara yang boleh dikategorikan sebagai “..boleh laa..”, sekumpulan anak muda berselerakan di kota Jakarta menghiburkan sesiapa sahaja yang sudi menghulur.   

Kebanyakan mereka mungkin antara 12-20 tahun. Di Malaysia, golongan ini di gelar buskers dan melakukan aktiviti busking. Mungkin biasa bagi mereka yang biasa ke Central Market, Bukit Bintang (erghh…banyak pula kenangan yang terlintas di otakku tatkala tersebut Bukit Bintang). Dan di sini (Malaysia),perjuangan puak-puak ini lebih kepada mengangkat martabat seni aliran tertentu seperti Raggae, muzik tradisional Australia, Afrika dan sebagainya dan persoalan imbuhan, itu jadi nombor dua. Namun di bumi Sukarno ini, golongan busker (s), menjadikan muzik jalanan sebagai tempat untuk mencari isi perut dan penyambung nafkah! 

Pada perjalanan yang lalu (perjalanan aku bersama teman2 ke bumi Indonesia Jun 2007), senario kanak-kanak memegang gitar dan harmonika (bangsi) memang ada di mana-mana. Tidak perlu pergi jauh, malah ketika berada dalam kereta dan menunggu lampu isyarat dari hijau ke merah sekalipun, anda akan dapat menyaksikan panorama di mana bukers ini mendendangkan lagu di tingkap kereta anda! 

“..dan mungkin bila nanti, kita kan bertemu lagi…” antara bait-bait popular dendangan buskers. Besar juga pengaruh Peterpan..heh. 

Tidak menghairankan, kenapa artis-artis Indonesia kini begitu komited terhadap kerja mereka sehingga pengaruhnya menular ke Malaysia, hatta ada yang mengatasi artis Malaysia sendiri. Bukan senang untuk senang di Indonesia! Artis Malaysia pun kalau mula mereka sebagai pemuzik jalanan papa kedana..rasanya lebih bermutu dari apa yang ada sekarang (heh..jangan marah).  

Tidak cukup dengan buskers, jalan-jalan raya di Jakarta ini dipenuhi dengan penjaja-penjaja jalanan. Keropok, kacang, biskut dan kek dijual secara berjalan dari kereta ke kereta (kalau di Malaysia lebih terkenal dengan gelaran ‘direct selling dari rumah ke rumah’). Dan yang paling mengejutkan aku, mengikut apa yang dikatakan oleh Pak Lah, iaitu pemandu pelancong kami, air mineral dalam botol yang beraneka corak itu sebenarnya ada yang diambil dari air paip! Botolnya diambil dari kaki-kaki jalan, dibasuh, diisi air dan dijual. Heh…kreatif…dan mengazabkan mereka yang minum. Indonesia oh Indonesia. 

Kalau di Malaysia, kita biasa melihat warga-warga Myanmar yang mengendong dan mengheret anak meminta sedekah di stesen-stesen bas, food court (seksyen 2 shah alam mungkin), kedai mamak Hakim (seksyen 7, orang buta mungkin), tapi di Indonesia, suasananya lebih meriah.Tatkala bas yang kami naiki sampai di simpang tiga untuk memasuki kota Jakarta, bergelimpangan peminta-peminta sedekah. Malah mereka ini bertindak berani, berdiri di tengah jalan raya, menahan bas kami (memang Indonesia punya banyak ilmu kebal dan batin, sebab tu ramai wali-wali songo kat sana) dan meminta sedekah dari luar tingkap. Beberapa kali co-pilot memberi amaran kerana mereka ini mahu menaiki bas kami untuk meminta sedekah! “Bapak..bapak…ada uwang?..” erghh….terasa cair juga kadang-kadang melihatkan kanak-kanak ini. 

Melihatkan kepada deretan kereta sama ada di lebuh raya mahupun jalan bandaran biasa, agak ragu-ragu juga untuk menganggar penduduk di kota Jakarta. Dan daripada apa yang Pak Lah katakan kepada aku, angkanya mencecah JUTA! Astaga…! Memang ramai ya pak..Tapi, tidak semuanya rakyat Indonesia sebegitu, ramai juga yang berjaya dan berduit, kalau tidak, tak kan terbina monumen-monumen agung di sana. Mungkin kita perlu menyingkap kembali semangat pemimpin agungnya “..Berikan aku sepuluh orang muda, nescaya aku akan menggoncang dunia ini..”  

Dan yang paling penting, Indonesia adalah syurga VESPA! Yea rite…dalam diam aku dah berjanji pada diri untuk kembali ke tanah ini untuk melihat dan mencari VESPA idaman dengan harga yang murah. LAMBRETTA yang kat rumah ni, akan punya teman tidak lama lagi,heh. Di kota Bandung, selama aku berdiri 10-15 minit di tepi jalan raya, lebih 50 buah VESPA yang melintas. Sempat juga berpossing mengambil gambar kenangan (bukan selalu dapat peluang macam ni).  

Sekali lagi aku bersyukur, tatkala melihat kad pengenalanku tertera “WARGANEGARA”, menjadi rakyat Malaysia adalah antara perkara terbaik yang terjadi dalam hidupku. Heh.

Advertisements

0 Responses to “BERKELANA DI BUMI DIPONEGORO”



  1. Leave a Comment

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s


Tukang Catat

saya manusia melulu sempit pemikiran dan kurang ajaran. bercakap kosong dan skeptik terhadap sesuatu yang tidak penting.

Blog Stats

  • 2,846 hits

sedang khatam

1. mencari jalan pulang : dari sosialisme kepada islam (kassim ahmad)

sudah khatam

1. memoir abdullah c.d (abdullah .d) 2. islam melayu komunis 3. ibrahim ali : crossing the waves 4. saya pun melayu (zaid ibrahim) 5. daripada sosialisme kepada islam (kassim ahmad) 6. cerita saya (lim goh tong) 7. skali (tengku farith rithaudeen) 8. musa derhaka (sh al attas) 9. macam - macam ada (sh al attas) 10. dunia belum kiamat (sh al attas) 11. tuah nasib pemimpin malaysia (sh al attas) 12. perdana menteri yang kelima (sh al attas) 13. dr burhanuddin al helmi 14. rahsia arqam 15. quo vadis, bangsaku (kassim ahmad) 16. kelantan universiti terbuka (nik aziz) 17. gerakan kiri melayu mencapai kemerdekaan

sedang cari !

1. hadis : satu penilaian semula (kassim ahmad) 2. shit (shahnon ahmad)

%d bloggers like this: