21
Oct
07

BALIKLAH ANAK KELANTAN!

Gegak gempita seluruh alam tatkala Pak Lah melancarkan WPI, NCER dan yang terbaru ECER. Umum sedia maklum WPI ialah Wilayah Pembangunan Iskandar yang memberi fokus kepada selatan Johor, NCER atau dalam nama Bahasa Melayunya ialah Wilayah Pembangunan Ekonomi Utara yang memberi fokus kepada beberapa negeri tanah air. Apa pula ECER?

ECER atau dalam nama Bahasa Melayunya ialah Wilayah Ekonomi Pantai Timur memberi fokus pembangunan kepada Kelantan, Terengganu dan Pahang. Terbelek Berita Harian yang mencatatkan bahawa Pak Lah akan melancarkan program ini di Kelantan dan Terengganu pada 29 oktober 2007 ini. Manakala Pahang pada keesokan harinya.

ECER ini meliputi kawasan seluas 66.736 kilometer persegi.Sape kata kerajaan pusat taik hidung masin??? Ish……tak patut dan tak tau diuntung. Ya..memang Kelantan ditadbir PAS dibawah naungan Tok Guru. Namun itu bukan batu penghalangya. 

Yang paling menariknya, Pak Lah berhasrat agar golongan anak-anak Kelantan yang berpendidikan, ahli korporat, ahli akademik, ahli perniagaan dan segala macam ahli yang dok bermaustatin diluar sana..balik semula ke Kelantan. Untuk apa???

Sudah gaharu cendana pula…untuk menggerakkan program ECER ni la. Terlintas di otakku laporan Buletin Utama tak lama dulu, antara lain melaporkan rakyat Kelantan adalah antara mereka yang teramai sekali berhijrah ke negeri-negeri lain terutamanya KL, Selangor, Pulau Pinang dan Johor untuk mencari rezeki. Dan terbayang pula andai kata seruan Pak Lah itu disahut, mesti lengang kota raya KL dan Selangor (orang kata kat KL dan Selangor ramai orang Kelantan berbanding dengan orang dari negeri lain..aku pun tak pasti, bagi aku, mana-mana pun ada orang Kelantan, yang jual Tomyam kat seksyen 25 tu pun orang Kelantan..heh). Lengang tak bermakna kosong, masih ada bapak-bapak seberang kan. Heh. 

Pak Lah akan melancarkan ECER di padang Kompleks Sekolah-Sekolah Wakaf Mek Zainab kira-kira pukul 2 petang. Apa lagi..maghi lar kito gi, dok gitu?? 

Tok Pa dan Anuar Musa..seronok la tu gamaknya. Jom bersama-sama mereka membangunkan Kota Kelantan. Dato Idris Jusoh?? Hmm..sudah tentu lebar sengihnya. Pak menteri di Pahang?? Tetap di sokong rajanya yang berjiwa rakyat. 

Terlintas juga analisa ‘sampah’ di benakku, heh, rakyat Terengganu kalau semua balik menyumbang tenaga di negerinya untuk menjayakan ECER ni, alamatnya.. setiap kali nak makan nasi dagang yang memang pure dari air tangan orang terengganu, kena pergi Terengganu la rasanya. Amboi…laku la sektor pelancongan kat Kemaman(yang ni mesti sebut..sebab ‘istimewa’),Dungun, Rantau Abang dan Kuala Terengganu.Dan kalau betul semua anak-anak Kelantan balik berkhidmat di negerinya, heh, gulung tikar la syarikat bas, tadak orang time raya! Tadak orang yang maut sebab bas ekspress lahanat! Bagus la tu, sape suruh bawak laju. Selesai satu masalah. 

p/s : boleh dah pelan-pelan ni anak2 Kelantan, Terengganu dan Pahang kemas2 barang untuk balik ke negeri masing2. 😉 

Advertisements

0 Responses to “BALIKLAH ANAK KELANTAN!”



  1. Leave a Comment

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s


Tukang Catat

saya manusia melulu sempit pemikiran dan kurang ajaran. bercakap kosong dan skeptik terhadap sesuatu yang tidak penting.

Blog Stats

  • 2,846 hits

sedang khatam

1. mencari jalan pulang : dari sosialisme kepada islam (kassim ahmad)

sudah khatam

1. memoir abdullah c.d (abdullah .d) 2. islam melayu komunis 3. ibrahim ali : crossing the waves 4. saya pun melayu (zaid ibrahim) 5. daripada sosialisme kepada islam (kassim ahmad) 6. cerita saya (lim goh tong) 7. skali (tengku farith rithaudeen) 8. musa derhaka (sh al attas) 9. macam - macam ada (sh al attas) 10. dunia belum kiamat (sh al attas) 11. tuah nasib pemimpin malaysia (sh al attas) 12. perdana menteri yang kelima (sh al attas) 13. dr burhanuddin al helmi 14. rahsia arqam 15. quo vadis, bangsaku (kassim ahmad) 16. kelantan universiti terbuka (nik aziz) 17. gerakan kiri melayu mencapai kemerdekaan

sedang cari !

1. hadis : satu penilaian semula (kassim ahmad) 2. shit (shahnon ahmad)

%d bloggers like this: